Ígértem még korábban, hogy az utóbbi napokban-hetekben kirobbant, az Apple szerződésmódosítása körüli vihart én is véleményezem. Hát tessék.

Történt, hogy az Apple megváltoztatta az iTunes felhasználási feltételeit, amiben többek között az is belekerült, hogy az Apple lekérdezheti és tárolhatja a földrajzi helyzetünket, és továbbíthatja azokat harmadik félnek.

Noha az új bekezdésben egyértelműen le volt írva, hogy a földrajzi hely és más hasonló, visszaélésre alkalmas adatokat olyan módon gyűjtik össze, ami semmilyen módon nem kapcsolható a felhasználó személyéhez, valamint hogy a GPS adatok megadása kikapcsolható a beállítások között, ráadásul az iOS4-ben azonnal látható, ha egy alkalmazás a GPS-t használja, ez sokakat nem győzött meg. Sem az, a http://oo.apple.com oldalra látogatva kikapcsolhatjuk a földrajzi helyzet figyelését a reklámokkal összefüggésben. Az Apple hazudik, mondják, és ezt a hazugságot aláíratja velünk. Megint ott tartunk, hogy fogalmuk sincs, mert nem lehet, de tudják, hogy hazugság.

Gyűjteni a felhasználók GPS koordinátáit? Abszurd.

Na akkor nyugodjunk meg egy pillanatra, és kezdjük a legelején. Az ilyen információ tárolása nem újkeletű dolog, Az Apple gyűjthet GPS koordinátákat, rejtve, és ki is adhatja egy külső folyamatnak, ezt nevezik már egy ideje Find My iPhone szolgáltatásnak, vagyis ha elveszik a telefonunk, megkereshetjük a laptopunkkal, vagy - a nemrég publikált alkalmazás segítségével - egy másik iPhone-nal vagy iPaddel is.

Mire használhatja még az Apple a koordinátákat? Mondjuk a háttérbe küldött alkalmazás esetében csak akkor ébreszti fel az alvó processzt, ha a földrajzi helyzetünk változása egy bizonyos nagyságot túllépett, hát ezeket az információkat sem krémsajtban tárolja az Apple. Erre akkor van lehetőség, ha nem hagyományos navigációs programról van szó, de nagyjából tudni szeretné az app, hogy merre járunk.

Természetesen, a GPS koordinátáknak van egy még ezeknél is fontosabb felhasználási területe, amiről az egész mostani történet szól: az Apple reklámszolgáltató lett. Az iAd szolgáltatásokhoz szüksége van a felhasználók helyzetére, hogy akár helyhez kötött reklámokat nyújthasson az ügyfeleinek, vagy a (névtelen) iPhone-júzerek járkálási szokásait ismerjék. Ez manapság az mobilreklámok esetében szinte alap.

Emlékezzünk, hogy az AdMob mennyi adatot gyűjtött a felhasználókról, azok tudta nélkül. Letöltöttünk egy GPS-t használó appot, az app készítője pénzt kapott az AdMobtól a reklámokért, cserébe az hozzáférést kapott az adatokhoz. Ebből készítették azokat a szép kis statisztikákat, amiket mi is megosztottunk néhányszor itt a blogon, vagy ami még jobb: az adatok egészen máshová is elfolyhattak.

Emlékezzünk, Steve Jobs hogy ki volt akadva a D8-as konferencián, hogy egy Flurry nevű cég korábban megtudta, az Apple központjában milyen sorozatszámú eszközt használnak, mivel valószínűleg egy alkalmazásba beépülve elküldte az akkor még prototípus iPadról szerzett információkat a piackutatónak. Sejthetjük, hogy Cupertinóban nem kifejezetten egyeztek bele ezen adat kiadásába, semmilyen létező módon, semmilyen létező szerződéssel.

A rettegett kitétel a módosított feltételekben ez: kiadhatja az információt a partnereinek. És még egyszer mondom, itt most nem a személyes adatról van szó, alapvetően nem lehet úgy indítani egy érvelést, hogy a másik fél hazudik, csak hogy az érvelés nekünk megfelelő eredménnyel záruljon.

És tudjátok mit? Ha a reklámszolgáltatónak vagy a statisztikákat fabrikáló béreslegényeknek ezek az adatok kellenek, vigyék. Leszarom, hogy tudják, hogy Győrben a szökőkút előtt ülve amőbázom a 3.1.3-as operációs rendszeren, de azt is, hogy előtte az Appleblogot olvastam (csak egy példa). Ha ettől az információtól működnek, vigyék. Az Apple-nek pont nem volt mindegy a prototípus esetében, de egy átlagfelhasználó, aki azon háborog, hogy a statisztikai ábrán ő is benne van valahol egy 14 százalékos kimutatásban, azt nem nagyon értem. De várom az ellenérveket.