Hétkor kezdünk. Nagyonnagyonnagyon messze már ne menjetek. Kicsit messze még mehettek.

Én egy olyan brióst vagy mit kérek. Amúgy az event egy kicsit csúszik, lassan ültek le a helyükre a csávókáim.

Steve Jobs kijött a színpadra.

Ugyanúgy néz ki, mint mostanában mindig.

Elsőként az iPadről beszél: első nap háromszázezret adtak el, az első hat napban 450 ezret.

A Best Buy kifogyott a készletekből, egyszerűen nem tudunk eleget szállítani nekik, mondja Jobs.

Összesen hatszázezer iBooks-ot és 3,5 millió iPades alkalmazást töltöttek le mostanáig, de Steve szerint nem ez a lényeg, hanem az a fotókon mutatott kislány, aki nagyon örült az iPádnak, amikor kibontotta.

Most az alkalmazásokról van szó, kiváló programok vannak a táblára Jobs szerint, például a Marvel képregényes programja, az IMDB appja, ilyesmik. Desszertgyáró nincs köztük? Ádámnak nincs egy darab csokija sem. Szenvedek!

"Na de beszéljünk az iPhone-ról! Óriási a piaci részesedésünk, főleg, ha a netes forgalmat nézzük."

Az amerikai piacon a teljes mobilos netforgalom kétharmada az iPhone-é, ötöde az Androidé, tizede a BlackBerry-é, nyolc százalék a többé (hello WinMo).

Na de nyáron itt a 4.0-ás szoftver, nézzük, mi lesz benne, mondja Jobs, miközben fekete garbó van rajta.

Összesen 1500 új API van az új OS-ben. 100 új ficsör.

Fejlesztjük a hardvert is, gyorsabb lesz a matematikai műveletek végrehajtásában, lesz Bluetooth-os billentyűzet, de multitaskingról még nem volt szó - EDDIG.

Van viszont ötszörös digitális zoom, geotagging, megjelenik a places a Photo appban, meg lehet változtatni a kezdőképernyő hátterét, lesz helyesírásellenőrző, WÁO!

MULTITASKING

Nem az Apple az első, de az ő megoldásuk lesz a legjobb a piacon, tudta meg lapunk.

Könnyű ugyanis megcsinálni a multitaskot, de az gyakran rövid akkumulátoros élettel és csökött teljesítménnyel jár. Jobs szerint az Apple ennél többet kínál.

Kitalálták ugyanis, hogyan lehet úgy engedélyezni a multitaskot a külső alkalmazásoknak, hogy minden kellemetlenségtől megóvják a felhasználót.

Demo

Oké, megjelent az iPhone-ban a dock: a futó alkalmazás alól kicsúszhat az éppen aktív programok ikonja, azok között lehet horizontálisan szkrollozni - de csak ha akarunk, nem muszáj!

Scott Forstalltól megtudjuk, hogyan nem fog ez a kábé 12 órás akksiidő négyórásra csökkenésével járni.

A fejlesztőknek hét API áll majd a rendelkezésükre, ezek segítenek majd az optimális multitask megalkotásában.

Most nincs sok érdekes, a Pandora fejlesztője meséli, hogy ezentúl ha kilépünk, szól tovább a zene, a böngésző viszont ugyanolyan gyors, és hogy milyen csodálatos kis szerkezet ez az iPhone.

Szóval van backgroung audio API, a másik multitaskos okosság a VOIP.

Azt viszont nem tudtuk meg, hogyan is fut valójában a háttérben a program, néhányan azt gyanítják, hogy nem az egész program marad aktív, csak annak néhány multitaskilag szexi része.

Most arról van szó, hogy ha például toljuk a Skype-ot, kiléphetünk, a program aktív marad.

És ha épp nem vagyunk benne, hanem jóízűen böngészünk, akkor is tud hívás jönni a Skype-on keresztül, így:

Ha jól értem, arról van szó, hogy a fejlesztőknek kell majd leprogramozniuk azt a minimumot, ami nem foglalja a processzoridőt, de még éppen elég ahhoz, hogy az adott alkalmazás alapfunkciói életben maradjanak. Kurva jó ötlet, elegáns.

Harmadik API: Background Location.

A harmadik a background location, ez volt talán eddig a legfontosabb: még én is aláírtam, hogy áthidalhatatlan gond, hogy ha jön egy hívás, meghal a gps. Mostantól telefonálás közben is tovább magyarázza Mohabá, hogy újratervezés.

Így jelez egy app, hgoy szeretné megtudni a helyzetünket:

 

Mondjuk mint kiderült, ilyenkor gps helyett mobilos háromszögelésre vált az iPhone, szóval olyan jó kétszáz méteres pontossággal fogja tudni, merre járunk. Vidéken még nagyobb lesz a szórás. Ez azért nem olyan jó hír.

Negyedik API a sokat sejtető Push Notification nevű.

9 hónap alatt 10 milliárd Push Notification hagyta el a szervereket.

A push noti ugyanúgy megy, mint eddig, de van még itt local notification, amikor nem szükséges szerver az értesítések továbbításához, mert helyben megoldható.

A task completion egy jóság, amit olyankor használunk, amikor egy alkalmazásnak időbe telik a parancs végrehajtása, de nekünk nincs időnk. Például amikor megkaptam az iPadet, és toltam volna fel nektek tweetpicre egy képet róla, de lassú volt a feltöltés és ki kellett lépnem, így nem kaptatok fotót. Na nyártól ilyen többet nem lesz.

A Fast app switching arra szolgál, hogy a fejlesztő minden fontos infót lementsen a programról, hogy ha kilép a felhasználó, ugyanott találja magát, amikor visszatér.

Na, következő etap: könyvtárak lesznek a mobilban. Könyvtárak, értitek?

Még egy okkal kevesebb, hogy törjem a mobilt. Ha még a kezdőképernyőre is ki lehet pakolni a naptár eseményeit és az új emaileket, gyakorlatilag nem is lesz érdemes hackelni az iPhone-t.

Okosabb lett a mail is. Több Exchange-hozzáférésünk is lehet, minden belefolyik az All Inboxes-dobozba.

Meg lehet nyitni a levél mellékleteit külső programokkal.

NA! Itt az iBooks iPhone-ra.

Mondjuk akar könyveket olvasni egy ekkora kijelzőn a faszom.

Állítólag még Steve sem jött különösebben izgalomba ettől a lehetőségtől.

Jobb lesz az adatvédelem, ez az Ötös számú újítás. A vállalatok boldogok lesznek.

Jön a Game Center!

Itt meg mi örülünk az iPadnek:

Bár az iPhone és az iPod touch már most is elég kemény konzol lett (Amerikában lenyomta a PSP-t, a Nintendo DS még messze van), az Apple azt szeretné, ha még komolyabb versenyzők lennének, erről szól a Game Center.

A megoldás? A social gaming network.

Na és a következő dobás: iAd!

Mehet a hirdetés a mobilokon, nagy öröm a családnak.

Rosszat sejtek: arról van szó, hogy az átlagos amerikai naponta harminc percet tölt alkalmazások futtatásával, ha hárompercenként feldobunk nekik egy reklámot, akkor naponta tízmilliárd hirdetéssel számolhatunk. Az iBooksos vonalnál maradva, akar a faszom hárompercenként hirdetéseket nézegetni.

Az Apple szerint élményszerűbbé kell tenni a reklámokat. Az nem jó, ha kattintani kell, mert a júzer nem akarja elhagyni az alkalmazást, hogy hirdetéseket nézzen, így azokat beletömik az appba.

Állítólag pillanatok alatt el lehet készíteni egy ilyen hirdetést, amit az Apple értékesít, a bevétel hatvan százaléka azonban a fejlesztőé.

Mutatnak egy Toy Story 3-as (Steve Jobs látta, és szerinte jó) hirdetést, amit kattintással hívtak elő. HTML5-ben elkészített menü ugrik fel, videóval, a karakterek képeivel, a mozis időpontokkal, akármivel. Ez így jópofa, olyan, mint eddig egy free hirdetős app, plusz infókkal látják el az érdeklődőt. Egy kattintással visszaváltanak az eredeti alkalmazásra.

Másik hirdetés: NIKEiD. Végignézel egy jópofa videót, aztán utána megtervezheted a saját cipődet az appal. Az Engadget szerint Steve teljesen lázba jött az iAdtől.

 

Az összes ficsör elérhető lesz iPaden, iPhone 3GS-en és 3. gen. iPod touch-on. Az iPhone 3G és a 2. gen touch sok új ficsört kapnak, de multitaskingot nem. A többeiknek túró.

Pontosítok: nyáron jön iPhone-ra és a kistesóra, iPadre ősszel érkezik az új oprendszer.

Hárman várják a kérdéseket:

Az egyik kérdés az volt, hogy miként tudja az AT&T lekövetni a multitasking okozta forgalomnövekedést. Steve nem érti miről beszél a kérdező.

(Csaba közben az iPaden nézi vissza a posztot, és üvölti, hogy imádlak Apple, aztán nevet. Hisztérikusan.)

Továbbra is április vége az internationat launch az iPadre. Ebbe azt hiszem, nincs benne Kelet-Európa.

A reklámokat tekintve nem lesz nagyon ellenőrzés, Jobs sokáig várt a válasszal. Azt mondja, a cégek fizettek a reklámért, azt tesznek ki, amit akarnak. HARDCORE!!!!

Milyen hülye kérdéseket bírnak már feltenni! Lesz-e developer felület a reklámot készítőknek.

A Gizmodósok szerint Steve eléggé energikus ma, ugrál, magyaráz még mindig, elemében van. Ezt jó hallani a legutóbbi event vége után.

Nincs változás a Java és Flash tekintetében.

Nem számítunk több értelmes kérdésre, véget ért a móka mára, zárul Miki mókatára. Sziasztok.