Biztosan hallottatok róla, hogy az Apcom, a magyarországi Apple-disztribútor vállalatának új vezetője Szeidl Tibor, aki Majoros Miklóst váltotta a bársonyszékben. Tiborral a magyar Apple-helyzetről, a kinevezéséről és a cégnévváltásról beszélgettünk, és megtudtuk, hogy valóban egyre közelebb van hozzánk az Apple, de ez egyáltalán nem jelent hatalomátvételt.

Először is arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon mi volt a májusi HDSys - Apcom névváltoztatás hátterében. "Változatlan helyen üzemel a cég, a munkatársak is ugyanazok. Tény, hogy jobban szeretnénk, ha egységes lenne az elnevezés a régióban, ezért döntöttünk a névváltoztatás mellett" - mondta Tibor. Az Apcom Group Budapesten működő regionális disztribúciós központja jelenleg Albániában, Bosznia-Hercegovinában, Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Magyarországon, Macedóniában, Montenegróban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában és Szlovéniában is értékesíti az Apple termékeit és egyéb kapcsolódó szolgáltatásait.

"Továbbra sem vagyunk az Apple. Nem vagyunk leányvállalat sem. Hangsúlyozom, mi Apple-disztribútorok vagyunk, nagykereskedők, akik feltették az életüket az Apple-re, cserébe a kaliforniai cég meg feltette régióbeli értékesítését az Apcomra" - mondta Tibor, aki ezzel magyarázta, hogy miért nem tud többet mondani a cupertinóiak magyarországi terveivel kapcsolatban. Azt azonban megtudtuk, hogy szoros a kapcsolat a kintiekkel, a távolság ellenére. "Nem kell a szomszédos szobában ülniük ahhoz, hogy megeresszenek egy pár ostorcsapásszerű emailt" - mondta Tibor.

Az Apple hivatalos magyar irodájának októberi nyitásával kapcsolatos kérdéseinkre nem kaptunk ugyan konkrét választ, de kiderült, hogy szó sincs Steve Jobs hazai hatalomátvételéről. Az Apple megfigyel, operatív szinten is közreműködik majd, de az ApCom marad a cupertinói cég hazai disztributora.

Rátértünk arra is, hogy mekkora a magyar piac, érdemes-e azzal számolni egyáltalán az Apple-nek. Korábban hallottunk már a piac tíz százalékának megszerzésére irányuló tervekről, miközben a piackutatások szerint jelenleg egy-két százalékon áll a vállalat. De vajon milyen a mostani helyzet?
 
"Az első hazai Apple Center 2005-ös nyitása óta háromszorosára nőtt a Macintosh számítógépek felhasználóinak köre. Jelenleg hét kiemelt Apple Premium Reseller márkabolt és a tizenöt Apple Authorized Reseller bolt van az országban, és erősítünk a retail oldalon is. Egyre több nemzetközi üzlethálózatban jelenünk meg, ez a trend, ebben van potenciál."

Más kérdés, hogy aki nem ismeri az Apple termékeit, vajon miért választaná a drágább iPodot, amikor a Media Marktok, Saturnok polcain az iPodokhoz megszólalásig hasonlító, jóval olcsóbb másolatokat lehet kapni.  "Természetesen nagy hangsúlyt fektetünk az áruház dolgozóinak betanítására, akik most már képesek elmagyarázni a különbséget."

A növekedés viszont folyamatos, hiszen "most jutottunk el odáig, hogy már egy szélesebb réteg engedheti meg magának az Apple termékeit". A vállalat eladásai a piac általános növekedésénél nagyobb ütemben gyarapodnak, ennek ellenére úgy tudjuk, a Mac piaci részesedése még mindig csak egy százalék körül jár, amit Tibor sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánt.

Az iPhone-hatás ugyanakkor nálunk is érezhető, Szeidl szerint határozott növekedés látható a Macintoshok értékesítésében, amióta hivatalosan is forgalmazzák az Apple mobilját Magyarországon. Az ügyvezető álmaiban azonban már közvetlenül az iPhone-ok mellé pakolják ki az Apple asztali gépeit a T-Mobile-üzleteiben, hogy az új vásárlók lássák, milyen kényelmesen működik a két rendszer együtt.

"A hordozható gépek eladásai amúgy is jól mennek, de meglepő módon az iMacre is nagy a kereslet" - mondta Szeidl, majd hozzátette, hogy a Mac mini azért nálunk sem fogy óriási mennyiségben.

Az iTunes-ban az ügyvezető szerint továbbra sem várható előrelépés a közeljövőben, az Apple online zeneboltja nem mostanában fog megnyílni a hazai közönség előtt, igaz, Szeidl elismeri, alig van információjuk arról, hogy mire készül a cég. "Nekünk sem mondanak el semmit előre, mi is csak a webcaston látjuk meg az újdonságokat. Ilyenkor az egész cég ugrásra készen áll, hogy reagálni tudjunk, amikor kiderül, mit fogunk másnaptól értékesíteni".

"A Snow Leopard eladási számain viszont a készülés ellenére is meglepődtem. Miután az APR-ek reggel elvittek egy adag DVD-t, délután már csörgött a telefonom, hogy küldjünk még. Aztán másnap megint. Ismertük az árat, mégsem gondoltuk volna, hogy ekkora lesz itthon az érdeklődés" - mondta Tibor. "Gyorsan eladtuk a kezdő készletet, de még a következő szállítmányt is, előre, pedig azt hittük, a szükséges mennyiség ötszörösét rendeltük."

Tibor mesélt arról is, hogy mennyire meglepte a HP-étől vagy a Dellétől egészen eltérő Apple-mentalitás. "Ez a gyártó elsősorban az otthoni felhasználókra és nem a vállalati partnerekre épít. Az Apple nem indul T-Com-tenderen, ellenben igyekszik a lehető legtöbb kényelmet biztosítani az otthoni felhasználóknak. Természetesen ez hatással van a vásárlói oldalra is, a felhasználók sokkal lojálisabbak a céghez, mint amit a HP-nál tapasztaltam. Azt kell, hogy mondjam, hogy a konkurenciának van még mint tanulni az Apple-től."