Mint a sorozat korábbi részeiben már elmondtam, az iPhoneOS 3.0 örömére interjúsorozatot indítok a magyar játékfejlesztőkkel, cégekkel és magányos programozókkal. Megkérdezem őket, mit sikerült eddig elérniük, hová akarnak eljutni, és idővel a sikereikről, vagy neadjisten a bukásaikról is beszámolok.

Ha tagja vagy az Apple Developer programnak, és szeretnél részt venni a sorozatban, ezen az email-címen jelentkezz.

Mondj pár mondatot magadról.

A HexaGo című játék fejlesztője vagyok, az App Store-ban TTrGames néven futok, persze valójában nem mint cég. Egyedül fejlesztem a programjaimat, én kódolok, készítem a grafikát és a hang effekteket is. Az iPhone programozás nekem hobbi, szabadidőmben fejlesztek a munkám mellett.

Egyelőre egy játékom van kinn az App Store-ban, a HexaGo nevű táblajáték és ennek ingyenes lite verziója. Évekkel ezelőtt írtam meg az eredetijét még DOS alá, a Hexxagon című DOS-os játék mintájára, ennek a feltupírozott, kiegészitett és javított változata ez.

Mennyire sikeresek a fejlesztéseid?

Korábban Windows Mobile-ra írtam egy S.C.Out című játékot, ami egy szintén DOS-os játék egy az egybeni átirata, egyfajta reverse engineering munka, az eredeti játék level fileját lehetett betölteni és vele és végig lehetett játszani mind a 101 pályát. Azon kerek 5$ hasznom volt.
Milyen programot fejlesztettél iPhone-ra?

Ilyen olcsón adtad?

Ez a játék ingyenes volt, nem lévén az App Store-hoz hasonló egyszerű terjesztési lánc és ráadásul az eredeti játék grafikáját és hangjait is felhasználtam benne. Akit érdekel, megnézheti a http://ttrgames.hu oldalon. Jópár ezer letöltésem volt, az öt dollárt egy úriember adományozta nekem PayPal-on.

És a HexaGo?

A HexaGo-val másképp jártam. A Lite verzió relative jól fogyott, a fizetős viszont a nagy játékdömping közepette eltűnt a többi hasonló között. Minden trükköt bevetve (leárazás, update-ek) is csak pár száz példány fogyott belőle, az Apple kifizetési policy-ja miatt pénzt még nem is láttam.

Akkor nem volt túl erős a motiváció.

Ez nem szomorít el, eleve úgy álltam hozzá, hogy ha a belefeketett költségeimet visszahozza, már jó vagyok. Én a fejlesztés öröméért csinálom ezt elsősorban.

Hogyan fogadtad annak idején az AppStore megjelenését?

Nagy izgalommal. Ez előtt azt gondoltam, az egyszemélyes garázsprojekteknek vége, mivel PC-re fejleszteni lehetetlen egyedül. Csak a mobil gépekben van lehetőség, de a terjesztés igy is rendkívül nehéz.

Készül-e jelenleg valami?

Több minden van féligmeddig kész állapotban, különböző ötleteim darabjai. Egy új játékom vár az Apple rábólintására, talán a héten meg is jelenik, ha minden szerencsésen sikerül. Ez a játék teljesen más, mint az eddigiek.

Miben más?

Azt figyeltem meg, hogy a gondolkodtató játékok piaca jóval kisebb, mint a blődliké, igy egy kósza ötletből kiindulva valami ökörséget próbáltam alkotni, hogy megfigyeljem a reakciókat. Ez a játék egy füstkarika fújó program, ahol az iPhone mikrofonját használva kell egy virtuális cigarettát megszívni és a felszippantott "füstből" füstkarikákat fújni, amire pontokat kaphatunk, sőt különböző trükköket csinálva bónusz pontokat is nyerhetünk, igy próbálva minél több pontot gyűjteni.

Mi a neve a programnak?

Smoke Rings néven fog felkerülni a store-ba. Ez a projekt egy elég rövid, 3 hetes munka volt, nagyon kíváncsi vagyok az eredményekre, főleg a több hónapos munkát igénylő HexaGo alacsony népszerűségét nézve.

Mennyire volt nehéz átállni az iPhone programozására?

Nekem valamiért nem jelentett gondot. Az Xcode annyira kézreálló és kényelmes fejlesztői környezet még a szintén elég jó Visual Studio után is, hogy amint túltettem magam az Objective C fura objektum szemléletén, gyakorlatilag azonnal hatékonyan tudtam programozni.

Látom, hogy decemberben regisztráltál, de csak februárban kaptad meg a teljes jogosultságot. Mi történt?

Irgalmatlan hosszadalmas engedélyezetési procedúrán mentem keresztül, pedig minden webes formot rendben kitöltöttem, de természetesen a licensz vásárlásnál megakadt a dolog. Nem lévén valódi magyar Apple Store kézi ellenőrzéses módszert kellett alkalmazni, faxon beküldött adatlappal egyetemben. Telefonon hívogattam Cupertinót vagy 7-szer, mindig elmondták, hogy legyek türelemmel, de nagy rajtuk a nyomás, meg effélék. A teljes karácsonyi időszak és az egész január azzal ment el, hogy kétnaponta hívogattam a telebankot, hogy hosszabítsák meg a maximum 48 órára beállítható vásárlási limitet az elektronikus Visa kártyámon, nehogy akkor próbálják megterhelni a 100 dollárral, amikor épp nincs engedélyezve.

Ehhez képest 9 nap alatt kijutott a program a feltöltéstől számítva, ez viszont elég gyors, nem?

Igen, azzal együtt, hogy elsőre elutasítottak! Mivel a számítógépes játékos A.I. szintjének jelzésére egy kis iPhone-ikont rajzoltam, a játékot visszadobták azzal, hogy az Apple tulajdonában lévő grafikát nincs jogom felhasználni. Miután kicseréltem az ikont egy egyszerű téglalapra, a játék kikerült a store-ba.

Volt más problémád is az Apple-lel?

Igazából a bürokrácia lassúságán kívül minden teljesen rendben volt, mindig készségesek voltak.

Látsz-e lehetőséget az új iPhone OS 3.0-ban?

Mint játék fejlesztő, én OpenGL ES-t és OpenAI-t használok, az nem fog változni, az in app purchase nem vonz, viszont a peer to peer kapcsolódások szabványosítása és megkönnyítése érdekel. Lehet, hogy a HexaGo-ba bele fogom tenni ezt a lehetőséget. Mint felhasználó, én a turn-by-turn navigáció lehetőségét várom nagyon.

Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdésekre. Értesíts majd, hogy fogy a Smoke Rings.

Mindenképpen. Én is köszönöm a lehetőséget.