Úgy néz ki, szép kis per lesz a legfehérebb amerikai rapper beadványából, aki a szokásos jogdíjfizetési kereteket szeretné megváltoztatni, szerintem teljesen jogosan. Eminem beadványában arra hivatkozik, hogy az online zeneáruházak esetében a kiadóknak nem keletkezik akkora költségük, mint a hagyományos forgalmazásnál, hiszen nem kell több millió cd-t és borítót legyártaniuk, majd azokat a kereskedőkhöz eljuttatniuk: csak annyi a dolguk, hogy átküldenek két fájlt az Apple-nek.

A levezetésből csodásan látszik, mekkorát változott a zeneipar az elmúlt években és hogy milyen idejét múlt az a modell, amiben a bevétel 30 százaléka az előadóé, a maradék 70 meg a kiadóé. Ennek a felosztásnak még volt értelme akkor, amikor valóban komoly költségek keletkeztek a terjesztés során, a digitális boltok idejében viszont ideje új szövetséget kötni.

Eminem nem akar sokat: jelenleg az iTunes 99 centjéből 29 cent marad az Apple-nél, 70 megy tovább, amiből 50-et megtart a kiadó, 20-at kap az előadó. A rapper szerint viszont a digitális forgalmazásból származó kereskedő utáni bevétel ötven százalékát át kéne adni a művészeknek, tehát dalonként 35 cent járna.

A kiadók persze arra hivatkoznak, hogy azért még mindig van egy rakás költségük, így jár a 70 százalék, a bíróság majd eldönti, hogy igazuk van-e.

Az biztos, hogy a Radiohead In Rainbows-című, egyébként egészen kiváló albuma óta forradalom zajlik a zeneiparban és a status quo már sokáig nem tartható fenn.